Köpvillkoren gäller vid köp via nätbutiken, www.bonusmobler.se. Vid köp i vår butik i Östersund gäller delvis andra villkor.

 

 

ALLMÄNNA VILLKOR

ÅLDER

För att köpa en produkt i Bonus Möblers nätbutik måste du vara 18 år eller äldre.

KÖP

Avtal om köp sker när du mottar en orderbekräftelse via e-post efter att du lagt en order och slutfört betalning alternativt genomgått godkänd kreditprövning i nätbutikens kassa.

FELAKTIGA UPPGIFTER

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid.

TRYCKFEL

Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” i produktinformation och kataloger och för att produktbilder inte alltid exakt skildrar produkternas verkliga utseende. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm du har eller vilka inställningar den har.

FORCE MAJEURE

Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i situationer där detta är tillämpbart.

 

 

PRISER

I våra priser ingår 25% moms. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser att det befogat. Vi reserverar oss även för eventuella felaktiga priser på grund av exempelvis ”tryckfel”.

 

 

LEVERANS

Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Vi levererar endast till adresser inom Sverige. Vid leveranser till mindre öar utan fasta broförbindelser levererar vi till den kajplats på fastlandet så nära ön som möjligt. Gotland och Öland omfattas inte av detta undantag. Kontakta oss om du önskar delleverans, en extra avgift kan tillkomma eller om du har andra frågor om din leverans.

HÄMTA VARORNA SJÄLV

Du kan alltid välja att hämta dina varor själv på vårt lager på Brosslarvägen 26, Östersund (samma adress som vår butik). Så fort varorna har kommit till vårt lager kontaktar vi er via telefon eller mail. Hämtning av varor kan ske när butiken har öppet, se öppettider här.

 

Bonus Möbler tillhandahåller gratis utlåning av släp till alla kunder. Kontakta oss för att boka en släpvagn till dina nya möbler!

LEVERANS INOM SVERIGE

Om du vid köptillfället valt alternativet "Frakt inom Sverige" levereras mindre och större försändelser enligt nedan.

 

Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket eller brev med DHL och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe (DHL Service Point) efter att du mottagit avisering. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS, i annat fall får du en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.

 

Större försändelser levereras med våra egna bilar eller DHL direkt hem till dig. Försändelsen levereras till tomtgräns eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Leveransen telefonaviseras till något av de telefonnummer du angivit och tidsbokas och levereras därefter till dig vardagar kl. 8-17. På vissa orter är leveranstiden mer eller mindre flexibel och detta kan du få närmare besked om i samband med att leveransavdelningen alternativt DHL kontaktar dig.

 

Alla varor levereras omonterade om inte annat anges. Montering, avemballering och bortforsling av emballage ingår som regel inte vid leveransen. Vill du få dina möbler monterade, få emballage bortforslat eller har andra önskemål? Kontakta oss

LEVERANSKOSTNAD INOM SVERIGE

Den normala fraktkostnaden i Sverige är 95:- (kollin kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) för mindre försändelser och 495:- för större försändelser. Många produkter levererar vi dock helt fraktfritt. Fraktkostnaden syns direkt i kassan.

 

AVGIFT FÖR OUTLÖST FÖRSÄNDELSE ELLER MISSLYCKAT LEVERANSFÖRSÖK

Samtliga försändelser föraviseras i leveransbekräftelse via e-post från Bonus Möbler samt aviseras via SMS, brev, telefon eller e-post från fraktbolaget. Om du inte mottagit avisering från fraktbolaget inom en vecka efter att du fått leveransbekräftelsen via e-post ber vi dig att kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.

 

I de fall brev, postpaket (DHL Service Point) eller lastpall/större paket returneras till Bonus Möbler av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer Bonus Möbler debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften till 300kr inkl. moms och för lastpall/större paket till 600kr inkl. moms. Avgiften tas ut för att täcka Bonus Möblers kostnad för returfrakten samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Bonus Möbler. I de fall DHL, annat fraktbolag eller Bonus Möbler kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.

 

 

 

LEVERANSTID

Leveranstiden anges på respektive produkts sida. Alla leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från vårt lager. Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits på webbplatsen så meddelar vi dig om detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

LAGERVAROR

Lagervaror är varor som vi normalt har i lager för omedelbar leverans. Vid stor orderingång eller leveransförsening från leverantör kan dessa varor i vissa fall ha en leveranstid på 1-2 veckor. I sådana fall meddelas du om detta så snart vi behandlat din order. För en del varor kan den angivna leveranstiden ligga inom ett ganska stort intervall (t.ex. 1-7 veckor). Detta är varor som vi normalt lagerför men som har en något längre leveranstid om de tar slut på lager.

BESTÄLLNINGSVAROR

Vid köp av beställningsvaror anges en ungefärlig leveranstid på respektive produkts sida, vilken kan variera beroende på produkt (t.ex. 1-2 veckor eller 4-6 veckor). 

 

 

BETALNING

Vi erbjuder flera olika betalningsalternativ för att du som kund ska kunna välja det sätt som passar dig bäst. I nätbutiken kan du välja mellan att betala med bank-/kreditkort, fakturabetalning eller delbetalning med eller utan ränta beroende på avbetalningstiden. I butiken i Östersund kan du betala med kredit-/bankkort eller delbetala med eller utan ränta. Kontakta oss om du istället önskar betala i förskott via bank-/plusgiro eller har några frågor om de olika betalsätten.

KORTBETALNING

Du kan alltid känna dig trygg i att handla med svenska kort utställda av VISA eller MasterCard. Vi samarbetar med Verifone, som är en ledande leverantör av betaltjänster via Internet och certifierade enligt kortindustrins nya skärpta säkerhetskrav PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). När du betalar med kort skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat hos Verifone, där du tryggt fyller i dina kortuppgifter och genomför betalningen. När betalningen har godkänts skickas du tillbaka till vår hemsida där du får en bekräftelse på att ditt köp är genomfört.

FAKTURABETALNING

Genom vårt samarbete med Ecster kan vi erbjuda privatpersoner att handla mot faktura som skickas i samband med leverans eller hämtning i butik. Betalningsvillkor 14 dagar. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras dröjsmålsränta med 2 % per månad från förfallodagen. Vid påminnelse debiteras lagstadgad påminnelseavgift på 60 kr. 

Grundkraven för att få betala mot faktura är följande:

  • Du har fyllt 18 år

  • Du har minst 120 000 kr i årsinkomst

  • Du har inga betalningsanmärkningar

Har du några frågor kan du ringa Ecster på 08-701 46 67, eller besöka deras hemsida www.ecster.se.

DELBETALNING

Genom vårt samarbete med Ecster kan du delbetala dina köp, stora som små. Du väljer själv det köputrymme som passar ditt totala inköpsbelopp bäst upp till 80 000 kr. Ditt köputrymme läggs upp på ett konto hos Ecster.

I kassan väljer du betalningsalternativet delbetalning och hur många månader du vill dela upp betalningen på. När du sedan bekräftar ditt köp och din ansökan om delbetalning, gör Ecster en sedvanlig kreditprövning. Du får besked direkt om din ansökan har godkänts, därefter slutför du köpet. Du kan när som helst välja att slutbetala utan extra kostnad.

Har du en gång delbetalat en vara hos Ecster kan du använda dig av samma konto och behöver inte genomgå en ny kreditprövning. Är ditt köputrymme för litet ansöker du enkelt om en höjning – du får svar direkt. 

Grundkraven för att ansöka om delbetalning är följande:

  • Du har fyllt 18 år

  • Du har minst 120 000 kr i årsinkomst

  • Du har inga betalningsanmärkningar

Har du några frågor kan du ringa Ecster på 08-701 46 67, eller besöka deras hemsida www.ecster.se.

 

 

ÅNGERRÄTT

Du har normalt 14 dagars ångerrätt på varor du köpt i nätbutiken, i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du har rätt att returnera en vara om du inom 14 dagar efter att du mottagit den meddelar oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Observera att täcken, sovkuddar, sängkläder, sovplagg, madrasser samt handdukar ingår i ångerrätten förutsatt att förpackningen är obruten. Bruten förpackning kan ej ersättas då detta räknas som hygienartiklar. Du får hela köpesumman tillbaka, men leveranskostnaden för returen står du själv för. Den returnerade varan skall vara i lika gott skick som när du mottog den, om inte har Bonus Möbler rätt att ta ut en avgift. Varan ska returneras med sin originalförpackning. Vänligen ange ditt namn och ordernummer, samt uppgifter om hur återbetalning ska ske. Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara. Vid betalning med faktura/delbetalning observera att faktura-/uppläggningsavgiften måste betalas.

 

Vid köp av en vara som är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad speciellt för dig så gäller inte ångerrätten. Detta kan till exempel vara en soffa i ett specifikt tyg och färg som tillverkas just för dig. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor.

 

Observera att ångerrätt/returrätt inte gäller för företagskunder.

 

 

RETUR AV VARA

Under förutsättning att varan är oanvänd, i hel originalförpackning och i oskadat skick har du rätt att returnera din vara. Vid retur av vara står du själv för returkostnaden. Returrätten gäller inte om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig, till exempel en soffa i ett specifikt tyg och färg. Returrätten gäller heller inte vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor. Kontakta oss alltid före en retur, önskar du byta din vara mot en annan blir detta ett nytt köp samt en retur.

 

 

REKLAMATION AV VARA

KONSUMENTKÖPLAGEN

Du har enligt konsumentköplagen alltid 3 års reklamationsrätt. Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du upptäckt ett fel med varan meddelar oss om detta. Vi kontrollerar alltid samtliga varor för eventuella fel, i så stor utsträckning som möjligt,  innan vi levererar dem till dig. Om det mot förmodan ändå är något fel med din vara, var vänlig kontakta oss innan du returnerar varan till oss. Observera att när du returnerar en produkt klistra ej etiketter eller frimärken direkt på originalembalaget. Packa din retur med ett ytterembalage kring produktens originalkartong. När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpande av felet eller översänder eventuella returkoder/fraktsedel. Vid retur av reklamerad vara står självfallet vi för returkostnaden.

TRANSPORTSKADOR

Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage kontakta oss.

TVIST

Om du inte är nöjd med vårt beslut har du som konsument möjlighet att få ditt reklamationsärende prövat av Allmänna reklamationsnämnden. Vår policy är att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar. Du kan också få råd hos kommunernas konsumentvägledare och hos Konsumentverket.

 

 

GARANTIER

Vi har ingen allmän garanti för de varor vi säljer. Vissa tillverkare erbjuder utökade garantier och i de fall detta är aktuellt finner du mer information i produktbeskrivningen på respektive produkts sida.

 

 

PERSONUPPGIFTER & COOKIES

PERSONUPPGIFTSLAGEN (PUL)

Bonus Möbler ansvarar för de personuppgifter som du lämnar till oss på www.bonusmobler.se. När du beställer en vara behöver du uppge dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer samt e-postadress. För vissa val av betalningsalternativ kommer vi behöva ditt personnummer och betal- eller kreditkortsnummer.

 

Dina personuppgifter kommer att behandlas av oss för att vi ska kunna utföra och fullfölja våra åtaganden gentemot dig som kund, exempelvis för att kunna bekräfta din beställning och att administrera dina inköp. Efter ditt godkännande kan uppgifterna också komma att användas för identifikation och utskick av våra egna nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut dina uppgifter till tredje man utom i det fall att betal- eller kreditkortsföretag som vi samarbetar med kräver det. Vi samarbetar med Ecster och på deras begäran lämnar vi ut ditt personnummer och ditt ordernummer när du har beställt en vara via vår nätbutik. Vi lagrar inte ditt personnummer i vår databas. Vi säljer inte eller lämnar ut dina personuppgifter till tredje man.

 

Enligt personuppgiftslagen får inte personuppgifter behandlas för ändamål som rör direkt marknadsföring om du uttryckligen motsatt dig sådan behandling. Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till behandling av personuppgifter. Ytterligare personuppgifter får därefter inte behandlas.

 

Genom att du gör en beställning på vår webbplats, www.bonusmobler.se eller registrerar dina kreditkortsuppgifter samtycker du samtidigt till att Bonus Möbler behandlar dina personuppgifter på det sätt som angetts ovan. 

 

Enligt PuL har du rätt att kostnadsfritt en gång per kalenderår begära att få ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om uppgifterna är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att de rättas, blockeras eller utplånas. En sådan begäran ska lämnas skriftligen till Bonus Möbler på nedan angiven adress och vara egenhändigt undertecknad av dig själv. Brevet ska skickas med post. Om du inte vill att dina personuppgifter ska användas för direktmarknadsföring ber vi dig att skriftligen och i ett egenhändigt undertecknat brev som skickas med post meddela Bonus Möbler det på nedan angiven adress.

COOKIES

Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies och ändamålet med användningen. Du som kund och besökare på denna webbplats ska också lämna ditt samtycke till att cookies används.

 

På Bonus Möblers nätbutik, www.bonusmobler.se används cookies. Det är små textfiler som lagras på besökarens dator och som bland annat sparar personliga inställningar och gör det möjligt att följa vad besökarna gör på webbplatsen.

 

Det finns två olika sorters cookies:

  1. En sessionscookie, som tillfälligt lagras i datorns minne under tiden en besökare är inne på webbsidan. Sessionskakan försvinner när du stänger webbläsaren. Vi använder den i syfte att kunna behandla ditt köp på vår nätbutik.

  2. En varaktig cookie, som finns kvar på din dator tills den tas bort.

Bonus Möbler använder sig av cookies för att göra det smidigare för dig som kund att handla på webbplatsen. Med hjälp av cookies kan webbplatsen hålla reda på vilka varor du har lagt i din varukorg på webbplatsen och funktionerna förbättras. Cookies ger oss också möjlighet att föra besöksstatistik över olika webbsidor och hjälper oss att utveckla webbplatsen.

 

Du kan undvika cookies genom att stänga av cookies i din webbläsares säkerhetsinställningar så att den automatiskt nekar cookies eller informerar om att webbsidan innehåller cookies. Om du inaktiverar cookies kommer du inte kunna genomföra ett köp, dock kommer du fortfarande kunna surfa runt på vår webbplats.

 

Genom att använda Bonus Möblers nätbutik på www.bonusmobler.se samtycker du till att Bonus Möbler använder cookies.            

 

 

 

Fastställda av Bonus Möbler 2014-09-11

 

 

FÖRETAGSINFORMATION

Namn: Bonus Möbler (HLÅ Möbler AB)

Adress: Brosslarvägen 26, 831 72 Östersund

Telefonnummer: 063-818 00

Mail: info@bonusmobler.se

Organisationsnummer: 556474-0461

Bankgiro / Bank : 5878-7797 / Handelsbanken